Over Let’s Go Circular
Laten we samenwerken aan een mooie circulaire toekomst.
Ik heb een missie!
Je staat in de winkel, voor het schap met producten. Je wil een duurzame keuze maken, maar welk product kies je…. Er is zo veel aanbod en hoe bepaal je of een product duurzaam is? Herken jij dit dilemma? Voor mij is dit een grote frustratie. Als productontwerp ben ik hier nog eens extra critsch op, maar het is bijna niet te doen om deze afweging bij elke aankoop die je doet te maken. Want voor veel producten is het gewoon niet te achterhalen hoe duurzaam ze zijn.
Wat nu als alle producten die verkocht worden duurzaam zijn? Wat zou het een verademing zijn als jij als consument niet meer stil hoeft te staan of een product nu duurzaam is of niet? Maar dat je ervan uit kan gaan dat alle producten duurzaam zijn, op de beste mogelijke manier geproduceerd.
Daarom is mijn missie “Alle producten in de Nederlandse winkels circulair”
Voor de meeste producten geld dat de grootste negatieve milieu-impact plaats vindt in de grondstofwinning en productiefase van producten. En dit is waar jij als bedrijf een verschil kan maken.
En daarom wil ik mijn kennis en ervaring in de productontwikkeling inzetten om bedrijven te helpen deze stap te maken. Hoe gaaf is het dat jij als bedrijf de milieu-impact van jouw producten kan verlagen en je marktaandeel groene segment kan laten groeien?

Kitty de Groot, Joolz – Director Product Design, Development & Quality
Cas van den Berg, Coopkracht – Industrieel Product Ontwerper

Als je nu begint ben je voorbereid op de toekomst!
Nederland wil in 2050 volledig (in 2030 voor 50%) circulaire zijn, wat betekent dat we geen afval stromen meer creëren. De weg om daar te komen begint bij het productontwerp. De producten die dan afgedankt en weggegooid worden, worden nu ontworpen en geproduceerd. Is jouw bedrijf hier al op voorbereid? Kan jouw product hergebruikt worden?
Dit wordt vaak gezien als lastig, extra werk en hogere kosten. Maar ik zie het als kansen! Hoe kun je nu, met je huidige investeringen duurzaam innoveren.
Nederlands bedrijven als Interface, DSM, Peeze en Philips hebben de afgelopen jaren laten zien dat hun duurzame investeringen, positieve impact hebben opgeleverd voor zowel natuur als bedrijf.
Corporate responsibility in de boardroom; Inspirerende verhalen van koplopers.
“Dat alle producten die in Nederland verkocht worden circulair zijn.”
Dat ik en andere consumenten niet meer hoeven zoeken en afwegen of ze een duurzaam product aanschaffen/leasen. Maar dat elke product dat ze in Nederland kunnen kopen circulair is. Hiermee wordt het weer logisch dat een product een bepaalde prijs heeft, dat deze gerepareerd kan worden als ze een defect hebben. Dat je dus investeert in een goed product wat zijn waarde behoud ook aan het eind van zijn gebruiksfase omdat de onderdelen of materialen weer grondstoffen zijn voor een nieuw product.
Jorien Nijmeijer - consultant in circulair ontwerp

