Rethink van je visitekaartje, toegevoegde waarde ++

Je eigen bedrijf, identiteit, website, logo en ja dan de vraag een visitekaartje? Je gebruikt tegenwoordig toch gewoon je smartphone en LinkedIn om contactgegevens uit te wisselen? Waarom iets produceren wat overbodig is, zonde van grondstoffen en zo niet duurzaam!

Maar toch heb ik de afgelopen maanden op netwerkevents en beurzen nog vele kaartjes in ontvangst mogen nemen. Zijn deze mensen gewoon oudbollig of voegt het wat anders toe? Elke keer uitleggen, nee ik heb geen kaartje, omdat ik het zonde van grondstoffen vind, is een goed statement. Maar geeft ook negatief signaal af, en wel dat de ander niet goed bezig is. Dat is feitelijk ook zo, maar inspireren werkt beter dan met het vingertje wijzen. Een positief v.s. negatief gevoel, hoe wil ik dat mensen de ontmoeting met mij onthouden?

De persoonlijke touch en identiteit

“Met een goed visitekaartje wissel je niet alleen gegevens uit. Het bied je een mogelijkheid om op een persoonlijke manier te connecten. En die persoonlijke touch is juist waarom een goed visitekaartje voorlopig niet vervangen wordt door een digitale netwerktool. Het is de menselijke factor die het visitekaartje in leven houdt.
Als je het goed doet, maak je van je visitekaartje meer dan een papiertje dat in de prullenbak belandt, een verlengstuk van je identiteit.”
Dit las ik laatst in een blog en dat heeft mij aan het denken gezet. De toegevoegde waarde is dus wel degelijk aanwezig, persoonlijk contact en een moment om mijn identiteit te laten zien. Maar hoe maak ik van het visitekaartje meer dan het papiertje wat in de prullenbak beland?

Let’s grow together!

Zo kwam ik uit bij Growpaper, een uniek papier, gerecycled, volledig biologisch afbreekbaar en bedrukt met natuurlijke inkt. En het mooiste van alles, ze hebben zaden toegevoegd, zodat je het kaartje na gebruik in een potje of tuin kan planten. Het geeft mijn visitekaartje naast een unieke look ook een 2e leven als mooie bloemen. Waar naast de ontvanger ook de bijen en vlinders van kunnen genieten.
Een klein voorbeeld van de circulaire ontwerpstrategie rethinkt, herontwerpen van linair product op een circulaire manier. Het visitekaartje wordt nu meer dan alleen het delen van contactgegevens, en het maken van persoonlijk contact, het worden bloemen voor bijen en vlinders, en de bloemen worden compost die in de aarde komt. Ik zou zeggen van ” twijfelachtige” waarde naar toegevoegde waarde ++